181114 whales spotten

18 november 2014 - Busselton, Australië

18.11.2014

Whale(s) watching

Good day, how are you doing today mate?

Vanochtend zijn we om 10.00 uur aan boord gegaan aan het strand van Dunborough.

De schipper en zijn maat waren gezellig, hadden humor en naar later bleek een brok ervaring op het gebied van het vinden en spotten van walvissen. De schipper was er van overtuigd dat we whales zouden gaan zien!

We zijn in de kom van Dunborough tot aan de vuurtoren van Yundaloop gaan varen en na een uur gaven de schipper en zijn maat aan dat op 10.00 uur gezien vanuit de vaarrichting er zich een walvis bevond. De schipper (met verrekijker) werd razend enthousiast want volgens hem hadden wij alle geluk van de wereld en bleek het te gaan om een Blauwe Vinvis (zo’n beessie wat een lengte van meer dan 30 meter kan halen)

Wij zagen inderdaad op, we schatten zo’n 500 meter, een brede rug boven water kom gevolgd door een fontein (spuitgat beessie) We zullen het nooit met zekerheid weten, de schipper heeft de boot stilgelegd, hij gaf aan dat de whale aan ons moest wennen en we hem zeker niet moesten opjagen (overigens top want het betreft hier spotten en niet jagen!) De whale is niet meer gezien. De schipper kreeg gelijk, we (hij) had een whale gezien, echter als dit het dan moest zijn…………

Na 1,5 uur (de trip zou 2 uur in beslag nemen) dachten wij en anderen met ons, dit wordt morgen in de herkansing (was de enige mogelijkheid bij niets aantreffen, geld terug kent men niet) toen de maat (zullen hem geen bootsjongen noemen, daar hij 2 bij 2 aan spiermassa was)van de schipper driftig begon te wijzen in westelijke richting.

We moesten er de vuurtoren voor ronden en ons begeven in een samenkomst van 2 golfstromen (we jokken niet als we zeggen dat het hoogte verschil zo af en toe 3 meter betrof) maar toen kregen we waar voor ons geld. Een moeder (bultrug) met kalf was vol met haar vinnen op het water aan het slaan, sprong tot 3x toe nagenoeg volledig uit het water en eiste alle aandacht op van ons en de schipper, die daarnaast ook nog het water trachtte te lezen door ons veilig door de hoge golven te lozen. De schipper, onze vriend, kon niet meer stuk, halsbrekende toeren en een uur langer op zee gebleven om het gezelschap tevreden huiswaarts te laten keren.

Ik (Berry) had er een fijne gedachte bij: “Geen woorden, maar daden”

Het was echt het wachten waard en zonder emotioneel te worden kunnen we alleen maar aangeven dat woorden je te kort schieten bij zo’n schouwspel van een kolos als dit beest.

Vooraf hadden we meegekregen foto’s maken achterwege te laten, niet omdat walvissen niet tegen flitslicht o.i.d. kunnen, maar omdat de boot niet stilligt (in ons geval niet gelogen) en je maar half meekrijgt wat er daadwekelijk gebeurd. Toch enkele geschoten, we zullen de beste in ons verslag verwerken!

Een aantal Chineesjes aan boord zijn behoorlijk zeeziek geweest, wij vonden het vervelend voor hen, echter zijn ook wel eens ziek geweest van Chinees eten!

Op de terugweg naar busselton hebben we geen woord tegen elkaar gezegd en hebben we afzonderlijk van elkaar de film nogmaals de revue laten passeren.

’s Middags zijn we gaan wandelen vanaf het park waar we staan gewandeld naar Busselton, waar Elly met de Jettytrain de pier van 1,8 km heeft bekeken. (Berry had deze ’s morgens al hardlopend gedaan) Elly probeert vast te wennen aan de 50+ voordelen en maakt hier dan ook gebruik van wanneer mogelijk!

Een onvergetelijke dag!

Groeten en XXX van ons!

1. Marlene:
    18 november 2014
    Wow wat een geweldige belevenis weer! Kan mij voorstellen dat het heel indrukwekkend was.
  2. Heidy:
    18 november 2014
    Wow dat is super gaaf zeg!!!
    XXX
  3. Ger:
    19 november 2014
    Wat een ervaring, Jullie beleven wel wat. En als ik die laatste foto goed bekijk hebben jullie ook oog in oog gestaan met het monster van Loch Ness. En dat voor de kust van Dunborough. Niet zo raar dat ze in schotland al jaren niet van Nessie hebben vernomen. Alle gekheid op.... het is echt fantastisch.
    dit vergeet je je hele leven niet meer. Geniet ze en tot gauw,
    Ger