genieten

8 november 2014 - Cervantes, Australië

5.11.2014
Van Geraldton naar Jurien Bay

Goedemiddag allen,

Vandaag van Geraldton naar Jurien Bay gereden. Toen we de afslag naar Walkaway(richting binnenland) zagen, besloten we impulsief die maar te nemen…
Bij het plaatsje aangekomen de kaart erbij gepakt en zagen dat we via een ronde weer bij de kust uit zouden komen. (Via Wongoondy, Mingenew, Three Springs en Eneabba, Colimba naar Jurien Bay) De plaatsjes zelf zijn vaak een boerderij met niets verder in de buurt.
Mooie dingen onderweg gezien, via veel landbouw (immens grote graan velden tot zover de horizon rijkt) Hierin hebben we verschillende emoes gezien. Die zodra we stopten de vaart erin zetten, wat gaan die hard.
De “bush” met een grote variatie aan bomen, struiken. Het is hier voorjaar dus staan ze nog volop in de bloei.
De weg was heuvelachtig tot toch wel hoge onoverzichtelijke pieken. Maar erg mooi.
Ook nog een groot zoutmeer gezien. Ook bijzonder zo ineens in de bush. Wat ons blijft verbazen is dat je je toch vergist in de afstand. Lange weg door een uitgestrekt gebied en (g)een auto die je tegen komt.
Wat een ruimte!

Jurien Bay (6-11-2014)
Twee overnachtingen in een wat grotere plaats. Hier is aankomend weekend het indian ocean festival. Vanaf vrijdag zit het hier stampie vol en trekken wij verder naar het zuiden.
Ook dit plaatsje weer verkend. Ondanks dat het niet groot is hebben we toch weer een ronde van twee uur gemaakt.
En ineens lag daar op het midden van het pad een zwarte slang…naar wat twijfel en elkaar aangekeken, besloot de slang het struikgewas in te gaan en konden wij ons pad vervolgen.

Vandaag was het wasdag, ’s avonds na fish and chips gegeten te hebben bij de lokale en tevens beste (er is er maar 1) frituur van Jurien bay (Elly Snapper en Berry Witing)nog een wandeling achter het dorp in de bush gemaakt en via strand terug, genoten van een prachtige sunset!

Van Jurien Bay, via Fremantle, naar Mandurah (350 km naar het zuiden)
7 november 2014

Good day, how are you doing,?

Bovenstaande is de vaste begroeting van de Australiers wanneer ze je niet kennen!

Vandaag vroeg opgestaan en als eerder besloten de reis aangevangen richting Mandurah, een plaatsje aan de kust zo’n 75 km te zuiden van Perth, met als bijnaam
‘ Venice of Venetie’.

Op tijd op weg, enerzijds om onderweg te kunnen stoppen en dingen te zien, anderzijds met de hoop wildlife te spotten! Berry heeft 2x een kangoeroe gezien tijdens een ochtendloopje en Elly nog geen! Nog geen 15 minuten onderweg en jawel een vijftal kangoeroes, echter staand direct langs de weg is gaaf om te zien, maar ook direct beangstigend.

We maken er geen foto’s van en vinden het triest wanneer we het zien, maar op zo’n trip van een paar 100 km kom je een tien- tot twintigtal kadavers van deze mooie beesten tegen, niet goed opgelet bij het oversteken, geen voorrang verleent, geen gebruik gemaakt van de VOP, ook niet door rood overgestoken, nee ….nergens rekening mee houdende omdat het hun habitat is waar wij mensen ons in verplaatsen.

Maar naast de emoes, slang , dolfijn, het lelijke reptiel waar we even de naam van kwijt zijn en nu dus ook de kangoeroe begint het wildlife lijstje aardige vorm te krijgen enne dan hebben we het niet eens over de vele verschillende vogels, die naast fluiten, ook mekkeren en schreeuwen als apen.

Vanuit Jurien Bay zijn we in een ruk gereden naar Fremantle, zeg maar een voorstadje van Perth aan de zuidkant. Dit waren de eerste 250 km. In Fremantle een bakkie gedaan en een eerste verkenningstocht gehouden ( we komen hier nog terug voor een tocht naar Rottnest Island) Fremantle heeft een aantal leuke en bijzondere bezienswaardigheden. Wij zijn voor nu naar de Market, het stadionnetje van de Bulldogs (ARF), het oude centrum en de pier geweest!

Fremantle oogde en voelde als een klein vrijstaatje (weet niet of er volgers in Key West geweest zijn). Veel jonge ondernemers, die gezamenlijk voormalig grote complexen/gebouwen hebben omgetoverd tot hippe trendy boutiques, galeries en winkeltjes. Daarnaast oogt men nog iets ruiger dan de bevolking in Perth, zowel mannen als vrouwen met lichaamsversieringen. Tevens zagen we veel koppels van hetzelfde geslacht die elkaar openlijk en trots lieten blijken de ander meer dan lief te hebben.

De benadering was direct, snel en open, wat maakte dat wij er ons erg op ons gemak voelden en we niemand tot last waren en of zij ons in de weg zaten. Al met al TOP!

Wat we ook als prettig en bijzonder ervaren is de instelling waarmee zowel de basis scholen als het voortgezet onderwijs omgaatn(waarschijnlijk opgelegd door het Ministerie, maar in onze ogen alleen maar goed!) met de kinderen als het gaat om sportmomenten. 3x in de week een uur sport op school is heel normaal. Wij denken en vinden dat jet het terugziet in de topsport, kijk naar sporten als wielrennen en soccer, waar de Aussies goed in vertegenwoordigd zijn ondanks dat dit vrij nieuwe sporten voor hen zijn.

We willen absoluut niet idealiseren, maar zien wel dat dit bovenstaande een voordeel heeft en goed is voor de mensen zelf en de uitstraling van het land.

In het nieuws (we kopen zo af en toe een krant) is er momenteel veel te doen over de rampvlucht MH-17 (alle vertrouwen in Rutte en Nederland), IS en de gevaren die dit met zich meebrengt, criminaliteit in zijn algemeenheid , zelfdodingen in het noorden van het land en drankmisbruik!

Idealiseren of het is hier beter dan elders…., ho maar….. zelfde problemen als elders in de wereld!

Als laatste, de meeste van jullie weten dat Elly de afgelopen 10 jaar het 1e weekend van november doorbrengt in de Peel in Limburg! Geloof het of niet, maar de regio waar we nu verblijven het The Peel, foto’s (als het lukt deze te mailen) laten zien dat er nagenoeg geen verschil is!

Wij genieten volop, laten ons iedere dag op een aangename manier verrassen en leven deze periode onze droom!

Een hartelijke groet en XXX van ons en No Worries!

Elly en Berry
Van reisblog naar fotoboek