cervantes en geraldton

4 november 2014 - Cervantes, Australië

maandag 3 november 2014

van Cervantes naar Geraldton

hallo volgers,
vandaag vroeg uit de veren en een rondje hard gelopen! O.a. een rondje rond het meer een km te zuiden van Cervantes gedaan, waar een kangoeroe en een emoe gespot is. Over het strand terug en uiteindelijk een uur in de rondte geweest.

Ontbeten en om 08.30 uur via de IOD in noordelijke richting gereden.

Na een uur en 15 min (100 km gestopt in het plaatsje Dongara bekend om zijn eeuwen oude bomen en een geschiedenis van pioniers, die toen zij daar na schipbreuk te hebben geleden, niets konden beginnen te voet naar Perth zijn gegaan!

Een bakkie gedaan en het plaatsje verkend!

Onze weg vervolgd (inmiddels de Highway 1, voor Ned begrippen een provinciale weg) en rond 13.30 uur Geraldton binnen gereden.

Onderweg veel olijven gaarden, veeteelt (koeien en schapen )en een verscheidenheid aan bloemen gezien, naast de ruigheid van de outback. Links van ons dook voortdurend de blauwe Indische Oceaan op.

We zijn geconfronteerd met roadtrains, vrachtwagen combinaties met 3 a 4 aanhangers, in dit gebied mogen ze niet langer zijn dan 36 meter, ‘ een weetje ‘op de Stuart highway van Alice Springs naar Adelaide hebben wij ze tot max 57 meter gezien. Alertheid met inhalen, wat wij overigens niet hoefden daar deze chauffers met hun trucks makkelijk 90 km per uur rijden, is geboden!

Geraldton begint aan de zuidkant met rijkdom, resorts voor ouderen en grote vrijstaande villa’s met uitzicht op de oceaan is wat je ziet. Het centrum is levendig en heeft vele Aziatische eetgelegenheden! De haven herbergt een groot overslag bedrijf, het achterliggend gebied is rijk aan kolen, bauxiet en andere delfstoffen (Goud).

Wij hebben 2 klompjes goud gedolven, echter direct weer weggegooid daar we bang zijn dat we invoerrechten moeten betalen wanneer we deze meenemen naar Nederland (geintje)

We staan voor 2 nachten op een Big 4 Park net ten noorden van het centrum op Sunset Beach. We gaan overwegen of we vanaf hier nog noordelijker gaan of via het binnenland richting het zuiden> (regio rond Albany)

Hier in Geraldton wordt je voortdurend gewezen op het feit dat dit de laatste plaats is voor m.n. water en het inslaan daarvan, mocht je noordelijker willen trekken. Daarnaast hebben we nu verschillende mensen gesproken en gevraagd naar Monkey Mia en Kalbarri. De berichten zijn heel verschillend, duur, ‘te’ toeristisch en lang reizen met mindere voorzieningen of leuk, bijzonder en niet willen missen (m.n. het in contact komen met dolfijnen) zijn antwoorden op onze vragen! Morgen naar de plaatselijke vvv en misschien kunnen die ons helpen te beslissen.

Heden namiddag op het strand geweest en aansluitend nog wat geluierd!
Pasta gemaakt en lekker gegeten!

Laatste bijzonderheid, met tussen de 25 en 30*C geconfronteerd worden met kerstattributen en aankleding (winkels) is een bijzondere gewaarwording!

Voor Gijs:” ik ga je leren touwtje springen…enne….Bram, leer ik jou boksen (volgens mij kun je dit al aardig)”

Gr en XXX van ons

Dinsdag 4 november 2014
Geraldton

Hallo allemaal,

Vandaag de hele dag gewandeld. Wij hadden de receptionist gevraagd naar mogelijkheden om de stad te verkennen en de bezienswaardigheden te bezoeken. De man, ongeveer 1.60 mtr groot en 135 kilo zwaar vertelde ons dat een taxi de enige mogelijkheid was, want de afstand tot de stad was toch zeker 6 tot 6.5 km.

Wij hebben nog eens goed de kaart bestudeerd en zagen mogelijkheden via het strand en een lang verhaal kort, een uurtje te voet en we waren downtown.

In Geraldton de oude gevangenis bezocht, erg leuk en interessant, aansluitend het memorial ter nagedachtenis aan de gevallen soldaten van de HMAS Sydney (november 1941) en de Cathedral bezocht. Bij elke bezienswaardigheid zijn vrijwilligers (hobbyisten) aanwezig die je graag tekst en uitleg geven!

Aansluitend het oude stadshart en de haven bezocht op ons gemakkie terug en zo’n 6.5 uur getippeld! Op het park zagen we de receptionist ter hoogte van onze camperplaats in gesprek met een arbeider ivm reconstructiewerkzaamheden.

Onze camperplaats is 250 meter van de receptie verwijderd en je raadt het al, de man was met de auto. Wij hebben om gezondheidsredenen voor hem maar niet verteld dat we te voet naar het centrum van Geraldton zijn geweest!

De beslissing om noordelijker - of richting het zuiden te rijden is ook gemaakt. Onze bijna 50er heeft een aantal dingen op het verlanglijstje staan die ten zuiden en ten oosten van Perth liggen. Morgen rijden we terug naar Jurien Bay, waar we 2 nachten blijven een oud klooster in de binnenlanden gaan bezoeken op advies van onze Australische kennissen uit Melbourne. Daarnaast worden dit 2 luierdagen, strand een hapje buiten de deur en een oogje dicht wanneer nodig. De vrijdag willen we in 1 streep door tot min 200 km voorbij Perth.

Dit was het weer voor dit moment,

Een ieder de hartelijke groeten en XXX van ons,

No worries!

1. Heidy:
    4 november 2014
    Klinkt allemaal geweldig!!
    Dikke XXX
  2. Elmar:
    5 november 2014
    Ha Elly!

Klinkt allemaal erg goed moet ik zeggen. En dat je zelfs op vakantie gaat hardlopen... Kon je die kangoeroe's een beetje bijhouden?

Heeel veel plezier nog en ik ga je verhaaltjes aandachtig volgen!
  3. Marjolein:
    6 november 2014
    ...Be happy! Je kan leuk schrijven Elly! Dat maakt het voor ons hier, in Herfstachtig Nederland, nog leuker om jullie belevenissen te volgen. xxx Marjolein.
  4. Bert:
    6 november 2014
    We hebben hier nog best lekker weer gehad tot nu toe.
    Ik reed vanochtend voor mijn tweede en laatste werkdag deze week naar mijn werk en zak dat het slechts 6 graden was, kil en mistig.Ik benijd jullie met 25 - 30 graden. Ik denk dat dat gevoel hetzelfde is wat ik gisterenavond voor de open haard had. :-)
  5. Wessel (en Pep):
    6 november 2014
    Yihaa, het avontuur is begonnen!!!!

Superleuk om al jullie belevenissen te lezen. Ber, probeer af en toe ook 's te lachen op een foto.

Camper ziet er behoorlijk herkenbaar uit, hoe vaak heb je je hoofd al gestoten?

Nou, ik heb ook weer een onvergetelijke trip achter de rug, nog een coachend onderhoud met onze bondscoach gehad, had 'ie wel wat aan zei Guus.

Ik zie dat jullie de blue-tong-lizzard ook al hebben ontmoet. Heb je het wel droog gehouden met je close-encounter met skippie?

Echt leuk om de verslagen te lezen en de foto's te zien, bbq, strand, die groen gele vogels, mooi blauw water, pffff mooi man, geniet ervan, he.

Nou ik ga een stukkie hardlopen door een winderige koude polder, even 5 kilo sushi eraf lopen. En oh ja, vanmiddag handtekening zetten onder koopcontract huisje Ouddorp, "zijn we er toch ingetuind".